Finanskrisen har naturligvis vundet indpas inden for de fleste brancher, og reklamebranchen har således heller ikke kunne se sig fri for en økonomisk krise. Dog lader det til, at denne branche ikke længere er påvirket af finanskrisens nedtur, og at den i stedet har formået at lægge disse krisetider fuldstændig bag sig. Det ses bl.a. ved, at nogle af de største reklamebureauer har løftet bundlinjen med næsten 10 procent i 2016, og herudover steg omsætningen desuden med 4 procent i gennemsnit for nogle af de selvsamme bureauer.
Der er ingen tvivl om, at branchen har måtte kæmpe sig op efter de mange tæsk, den oplevede under finanskrisen, og mange eksperter mener, at reklamebranchen var den første branche til at mærke krisen ramme for alvor. Det skyldes, at kommunikation og markedsføring ofte er det, som virksomhederne er nødt til at nedprioritere, når kriser rammer.
Virksomheder bruger flere penge på kommunikation og markedsføring
Der er dog ikke længere tale om krisetider inden for reklamebranchen, og det skyldes bl.a., at markedsføring er blevet opprioriteret igen i danske virksomheder, som generelt set er begyndt at bruge flere og flere penge på markedsføring og kommunikationsstrategier. Grunden til dette er bl.a., at det er blevet meget mere kompliceret i løbet af de seneste par år grundet digitalisering og globalisering.
Virksomhederne bruger bl.a. mange penge på SEO, der på dansk står for søgemaskineoptimering – og det er kort fortalt et samlet udtryk for alt det, man som virksomhed kan gøre for at blive mere synlig i diverse søgemaskiners søgeresultater. Er du interesseret i at vide mere om dette, kan du hos Nordlys Marketing finde kurser i SEO, så du kan blive ekspert inden for dette.
Med et SEO-kursus kan du bl.a. lære, hvordan din virksomhed kan komme helt til tops i Google, og det tager ofte ikke mere end én enkelt dag – du lærer bl.a., hvordan Google fungerer, hvordan du kan optimere din virksomheds website, og endelig får du lært nogle effektive værkstøjer, som du vil kunne bruge i dit daglige arbejde.
SEO, AdWords og Affiliate
Ydermere er der flere og flere danske virksomheder, der bruger penge på AdWords, som er en hurtig og smart måde, hvorpå du kan få flere kunder. Det sker bl.a. ved, at du med AdWords får mulighed for bedre at kunne ramme lige akkurat din målgruppe samt være med til at påvirke dem direkte. Det giver dig desuden mulighed for at skaffe masser af trafik til din virksomheds website, og på denne måde vil du straks kunne begynde med at annoncere i søgeresultaterne.
Endelig skal det også nævnes, at danske virksomheder benytter sig af en marketingmetode ved navn affiliate marketing. Denne metode går ud på, at virksomheden udelukkende betaler for leverede resultater, og det indebærer eksempelvis besøg på website, solgte varer, flere følgere på sociale medier, bannervisninger osv. Affiliate er blevet utroligt populært, i og med at virksomheden kun betaler, hvis de selv tjener penge – og hele ansvaret er således lagt over på deres affiliates.