Hvad skaber en god leder? – Disse faktorer spiller ind
Sponsoreret indhold.
Som leder i en virksomhed har du nok at se til. Der skal holdes styr på alt og alle, der skal holdes møder, og der skal overholdes deadlines. Men stopper du nogensinde og tænker over, hvilken ledelsesstil du benytter? Om du er en god leder på andre parametre end bundlinjen? Det burde du, for med ledelse følger stort ansvar, og det er essentielt for en virksomheds bæredygtighed og de ansattes trivsel, at ledelsen sker på baggrund af store overvejelser.
Som leder bør du derfor også overveje, hvilke faktorer der spiller ind på din måde at være leder på. ‘Hvorfor?’ tænker du måske. Fordi du bærer på en masse ting i din bagage, og det er ikke det hele, der er lige fornuftigt at lade påvirke din ledelsesstil.
Selvstændigt barn eller curlingforældre?
Opvæksten har afgørende betydning for, hvilket menneske du bliver i dit voksne liv. Var du overladt til dig selv som barn? Eller betalte dine forældre for kvalificeret lektiehjælp, pakkede din madpakke og snørede dine sko? Det ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet, men forskellen former to meget forskellige ledertyper.
Når du bliver irriteret over, at en ansat beder om hjælp, skyldes det så, at du aldrig selv har haft behov for det? Du bør som leder være bevidst om, at din opvækst har formet dig, og at dine ansatte ikke nødvendigvis har haft de samme betingelser som du. Anerkend de forskelle der er i dit team, så vil samarbejdet i højere grad blive præget af tolerance.
Er uddannelse en nødvendighed for god ledelse?
Det er langt fra alle ledere, der har en lederuddannelse bag sig, og der er ikke et endegyldigt svar på, om det er en nødvendighed eller ej. Nogle mennesker besidder naturlige lederegenskaber og kan derfor nemt påtage sig lederansvar med succes uden at have en uddannelse indenfor det.
Du bør dog alligevel som leder overveje, om en lederuddannelse kunne være det rigtige for dig. Selvom du synes, at det går godt, kan man altid blive bedre, og god intuition kan bakkes op af faglige argumenter, som kan gøre dig endnu dygtigere til dit arbejde.
Kommunikation er alfa omega
Når det handler om god ledelse, er god kommunikation med dine ansatte eller medarbejdere essentielt. Selvom du synes, du kører med klatten, og profitten kun stiger, så må du aldrig glemme, at du som leder har med mennesker at gøre. Du kan ikke opnå dine resultater alene, så du er afhængig af det team, du har med dig. Hvis de ikke præsterer, præsterer du heller ikke, og derfor er det afgørende, at du lytter til dem.
Som ansat vil man gerne føle sig set, hørt og værdsat, og det er som leder dit ansvar, at disse behov bliver mødt. Derfor må du aldrig negligere det stykke arbejde, som dit team udfører, og du skal altid huske at rose dem, når de har gjort det godt.
En egocentreret leder afføder sjældent et særligt godt teamarbejde, så husk at hvis dit team klarer det godt, klarer du det godt.