Forretningspotentialet i genbrugssegmentet vokser dag for dag
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
I Danmark er vi vilde med genbrug i alle former, og i branchen for genbrug af alt fra tekstil og køkkenredskaber til byggematerialer og råmaterialer ser man glad til og spår et vækstende markedspotentiale hver eneste dag.
Denne udvikling skyldes unægtelig, at man rundt i de danske hjem bliver mere og mere opmærksom på den grønne omstilling – og dette gælder isæt i hverdagssammenhæng, hvor resultatet af en kollektiv klimaomstilling kan have størst effekt. Dette gælder også i køkkenet, hvor specielt måltidskasser er blevet et hit. Sammenlign og få overblik over måltidskassemarkedet her.
Kigger man generelt på erhvervslivet uden at tænke bæredygtighed ind i billedet, er der både fordele og ulemper ved den nye tendens. Og i artiklen her prøver vi at belyse nogle af de elementer, der kan have både positiv og negativ indvirkning på den trend, der i dag er særdeles populær rundt blandt danskerne.
Nye USP’er skaber nye vækstpotentialer
I grove hovedtræk er den bæredygtige omstillen ikke helt skidt. For selvom den utvivlsomt vil medføre, at vi kommer til at se et ikke-uvæsentligt fald i forbruget, vil den også medbringe nogle helt unikke muligheder, der generelt kan bruges af alle i erhvervslivet.
For hvor et faldende forbrug i nogles ører kun han tolkes negativt, vil det i andres åbne døre for helt nye muligheder, når det kommer til differentiering. For uanset om man er en kontorvirksomhed eller producerer campingstole af stål har man nu samtidig mulighed for at forholdes sig proaktivt til det; ”at være bæredygtig”. Og selvom det unægtelig er sværere for nogen, end det er for andre, kan man med garanti finde nogle områder, hvorpå man som forretning kan agere bæredygtig i den ene eller den anden form.
Selvfølgelig kræver det en omstilling af den en art, men markedspotentialet skulle også gerne være endnu bedre, da man på den måde forholder sig positivt til et emne, der betyder så umenneskeligt meget for samfundet og befolkningen. Og for de virksomheder, som på nuværende tidspunkt har gjort status på en bæredygtig omstilling, kan det kun siges at have været en bedre investering. For uanset hvor meget denne omstilling har kostet, skulle det jo også gerne betyde, at man bliver valgt frem for andre, der ikke har samme medmenneskelige indstilling.
Bæredygtigheden kræves fra både forbrugerne og medarbejdere
Foruden at det jo selvfølgeligvis er et krav for forbrugerne, at man som forretning på den ene eller den anden måde forholder sig til bæredygtighed, er det på samme vis et af de elementer, man som ung medarbejder også har større og større fokus på, når man leder efter ny arbejdsplads.
For hvor man førhen har været udelukkende motiveret af et godt arbejdsmiljø samt en attraktiv lønpakke, er det mindst lige så vigtigt i dag, at man som arbejdsplads også forholder sig til bæredygtighed og klimakrisen.
Dette er måske heller ikke så underligt, når medarbejderen jo også repræsenterer forbrugerens synspunkter. Men i flere tilfælde er det faktisk så centralt et element i deres vurdering af arbejdspladsen, at en manglende indsats på området kan medføre, at unge ambitiøse jobsøgende slet ikke overvejer arbejdspladsen som værende en mulighed.