En blog om business og pengesager

Få glade og engagerede medarbejdere på kontoret

0

Følgende artikler er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til i artiklen.

Djøf har samlet de seneste anbefalinger om motivation af medarbejdere fra 2018. Ifølge Djøf skal lederen være mere til stede. Og ikke udskyde de svære samtaler, selvom det kan gøre en medarbejder ked af det.

Desuden bør lederen i en virksomhed genoverveje tankegangen i Maslows behovspyramide. Den moderne medarbejder har ikke nødvendigvis samme prioriteter længere. Ligeledes er der andre basale grundlag, som skal fungere. Hvis du som leder mangler inspiration til motivering af dine medarbejdere, finder du et par gode råd her. Og hvis du er medarbejder, der ønsker mere engagement på arbejdspladsen, kan du også sagtens læse med.

Tænk de grundlæggende værdier ind

Når det handler om at skabe den bedste og mest attraktive arbejdsplads, bør det grundlæggende være i orden. Her tænker vi blandt andet Maslow. De nederste trin som føde og fysisk sikkerhed er stadig gældende. Med disse trin på plads kan medarbejderen føle sig i trygge hænder. Herunder gælder desuden medarbejderens egen sikkerhed. Stiller du diverse sikkerhedsudstyr til rådighed? Eller det bedste arbejdsudstyr? Tag et kig hos Olholm.dk, hvis du mangler inspiration eller bestemt udstyr.

De tre øverste trin i Maslows behovspyramide er dem, som måske har fået en anden betydning. Den moderne medarbejder prioriterer i langt højere grad karriere, fællesskab og mening. Med sidstnævnte menes der, at der skal være en mening med arbejdet. Det skal have et formål, og det skal være attraktivt.

Når du skal lære dine medarbejderes holdninger at kende, så vær til stede. Ifølge Djøf er der flere ledere, som zoomer ud, når de snakker med medarbejdere. De har en forestilling om, hvad medarbejderen vil sige. Og derfor falder de ud af samtalen. Som en god leder bør du stille ind og være nærværende. For at få det bedste resultat kræver det, at du lytter og forsøger at efterleve holdningerne.

Anerkend dine medarbejdere – og vis respekt

Rynkede du næse ved, at det skal være attraktivt at være på arbejdspladsen? Hvis ja, bør du overveje, om du gør nok ud af din arbejdsplads. Måske er du glad for arbejdspladsen, men er dine medarbejdere også? Hvad kendetegner dine medarbejdere, og hvad kan de lide?

Hvis du vil gøre det mere attraktivt, kan du anerkende dine medarbejdere. Det kan du blandt andet gøre ved bonusser. Og gerne bonusser, som falder i deres interesse. Er der medarbejdere, som tager på campingferie, så køb sådant udstyr. Dette kan du eksempelvis finde hos Campingudstyr.dk. Hvis dine medarbejdere ønsker mere tid med familien, så giv et gavekort til en oplevelse.

Når dine medarbejdere kan mærke, at de bliver værdsat, kommer det dig til gode. Dine medarbejdere bliver mere taknemlige og bliver mere nærværende i sit arbejde.

Ligesom du skal anerkende dine medarbejdere, skal du også udvise respekt. Det er det halve. Ofte står ledere i en situation, hvor de skal videregive en ærgerlig besked. Måske en bestemt medarbejder ikke blev valgt til et job. Her skal du som leder gå ind og give medarbejderen direkte besked. Han eller hun finder ud af det på et tidspunkt. Og her er det langt bedre, at du som leder har forklaret valget og ikke mindst begrundelsen herfor.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.