I mange år har unge mennesker måttet høre fra deres forældre, at de skal slukke for computeren og gå en tur udenfor. I dag er der dog kommet en rigtig god grund til at ignorere forældrenes opfordring og blive siddende foran computeren – især hvis det er computerspil som League of Legends og Dota 2, der kører på skærmen. I løbet af de seneste par år er gaming nemlig gået fra at være reduceret til teenageværelset og til at være et anliggende, som mere end 130 millioner med spænding følger med i. Denne stigende popularitet har virksomheder hurtigt set som en mulighed for en milliardforretning, og det var bestemt ikke en forkert antagelse.
Stort marked for gamerudstyr
Den eksplosive vækst, der er sket inden for eSport-branchen, har fanget mange virksomheders opmærksomhed, da de med denne vækst har fået mulighed for at ramme de unge med produkter og reklamer. Det er særligt unge, der bruger deres tid på eSport, og denne målgruppe har altid været anset som svær at ramme. Men med den stigende popularitet har virksomhederne endelig fået en chance for at få fingrene i denne gruppe og sætte deres præg på dem.
Måden, hvorpå virksomhederne rammer de unge gamere og tjener store penge, er ved at sælge udstyr, der er målrettet gaming. Det er dog ikke udelukkende gamerudstyr, der tiltrækker de unge. Også sådan noget som energidrikke er der et stort marked for inden for denne målgruppe.
Det er særlig svært at navigere rundt blandt gamerudstyret og finde det, der har den bedste kvalitet. På Gaming.dk findes der mange guides, der vejleder gameren til det bedste køb, og man behøver derfor ikke at ende med at stå helt på bar bund i jagten på det bedste af det bedste.
Øget opmærksomhed som sponsor
Det er ikke kun igennem salg af udstyr, at virksomhederne har anet en mulighed. Ved at sponsorere de unge gamere har de tilegnet sig stor opmærksomhed fra intet mindre end et trecifret millionantal. Hvis de satser på de bedste heste, kan de endda ende med at tjene kassen, da mange af de mindre kompetente gamere, der med sandsynlighed følger med i de store real-life-turneringer hjemmefra på skærmen, ønsker at få fingrene i det, som de bedste af de bedste spillere er i besiddelse af.
På lige fod med de helt store sportsgrene
Ligesom fodboldfans har deres yndlingshold, som de holder med, og deres yndlingsspiller, de ser op til, har gamere også en række idoler, som de ser op til og forsøger at efterleve. Her har den indflydelsesrige internetgigant YouTube særligt haft en stor indflydelse, da de har givet spillerne en mulighed for at dele spilerfaringer og følge med i hinandens spil på kryds og tværs. Dette har selvfølgelig været med til at sætte de bedste spillere i fokus, og der er derfor blevet skabt en direkte fankultur inden for sporten, lige som den der eksisterer inden for fodbold. Med real-life-turneringerne er der ydermere kommet en hype omkring de bedste spillere, da de her for alvor kan vise deres evner foran et massivt publikum.