Danmarks dyre porto hæmmer e-handelsbranchen
Det er et problem for den danske e-handelsbranche, at Danmark har EU’s dyreste porto – hver evig eneste dag sendes der nemlig tusindvis af breve og pakker afsted fra danske webshops. De chokerende høje priser på porto i Danmark kan på problematisk vis være med til at hæmme den danske e-handelsbranches konkurrenceevne.
Danske webshops i konkurrence med udlandet
Internettet er og bliver globalt. Når man som dansk virksomhed benytter internettet til placering af sin virksomhed, indvirkes man derved automatisk af konkurrence fra udlandet. Webshops er og bliver globale aktører på et internationalt marked. Det er dog et marked, hvor de forskellige aktører ikke spiller med lige vilkår.
Priserne på porto i Danmark har nemlig taget en markant stigning inden for de seneste 10 år. Det betyder, at den danske brevporto i dag indtager en absolut førsteplads i forhold til prisen. Det er ikke blot en lille stigning, men derimod en stigning på hele 324 % fra 2007 til 2016 ifølge tal fra FDIH.
De høje priser på breve og småpakker i Danmark påvirker i høj grad e-handelsbranchen. E-handelsbranchen er afhængig af priserne på porto. Portoen skal nemlig indregnes i den samlede pris, som kunderne skal betale for varerne. De urimelige høje priser på porto sammenlignet med andre EU-lande som blandt andre vores naboland Tyskland, er med til at hæmme e-handlen i Danmark på det internationale marked. Groft sagt vil det i sidste ende, give diverse virksomheder med tilhørende webshops bedre forudsætninger, hvis de placerer deres virksomhed i eksempelvis Tyskland og sender deres varer til Danmark og resten af Europa. En sørgelig udvikling, der vil betyde et fald i antallet af danske webshops placeret inden for Danmarks grænser.
Portoens betydning for varernes pris
Portoen er dog bare én af de mange ting, man beregne ind i prisen, når man driver virksomhed. Også emballage, forsikring, lokaler og lønninger til ansatte skal inkluderes. Der er således mange faktorer, der har betydning for prisen på en given vare, hvoraf portoen blot er en af disse.
Et af de væsentligste formål ved at drive forretning er naturligvis at generere overskud. Men når priserne på porto er uhyre høje sammenlignet med andre EU lande, bliver det sværere for danske webshops at konkurrere på den internationale scene.
Som dansk webshop kan man ikke ændre priserne på portoen i Danmark – i stedet må man forsøge at minimere alle øvrige omkostninger. Et smart sted at starte kunne eksempelvis være indkøb af emballage. Ved at købe solid emballage til skarpe fornuftige priser, kan mange webshops minimere denne del af deres omkostninger. Tjek priser på emballage, og bliv klogere på, om din virksomhed kan spare penge.
Når man driver virksomhed med stærk tilknytning til e-handelsbranchen, er det ikke altid afgørende, at virksomhedens lokaler ligger centralt. Det er derimod vigtigere, at virksomheden er placeret godt i forhold til transport og levering. Et punkt, hvor mange danske webshops vælger at sænke omkostninger for at forblive konkurrencedygtige, er derfor ved at placere deres virksomhed så billigt som muligt. Placering og pris hænger nemlig uløseligt sammen.
Hvorvidt de danske portopriser forbliver som nu eller fortsat stiger med hastig fart, er stadig uvist. Én ting er dog sikkert – prisen på porto har urimelig stor betydning for et utal af danske webshops konkurrencedygtighed.